Egyre kevesebb készpénzt használunk

Egyre kevesebb készpénzt használunk

Lehet, hogy lassan az lesz a ritkaság ha valaki készpénzzel akar fizetni. Külföldön a hazainál is nagyobb az elektronikus pénzügyi tranzakciók aránya. A mindennapok során a külföldi valutákban is szívesebben fizetünk elektronikusan idehaza is. A devizaszámlának és a hozzá tartozó bankkártyának számos előnye van, és nemcsak akkor, amikor külföldön járunk.

Már a koronavírus-járvány előtt is lassacskán háttérbe szorult a készpénzhasználat a vásárlásnál. A válság kezdete óta pedig alaposan felerősödött ez a folyamat. Korábban inkább csak egyes skandináv országokban és Kínában fordult elő, hogy nagyon furcsán néztek az emberre, ha készpénzzel akart fizetni. Lehetséges, hogy pár év múlva már ez lesz a jellemző egész Európában és az euro, mint fizetőeszköz használata is szinte csak digitálisan történik – írja az ÁrfolyamTudós.hu. Az árfolyam információkkal és gazdasági eseményekkel foglalkozó portál részletesen foglalkozik azzal is, hogy mire érdemes odafigyelni ha devizában fizetünk.

Érdemes elkerülni a készpénzhasználatot, ha külföldre megyünk, de sokszor akkor is, ha belföldön maradunk. Mivel a készpénz elveszhet, megsemmisülhet, megrongálódhat, címlet-váltás problémák léphetnek fel. Eddig is elsősorban a bankkártya használatát ajánlották a turistáknak. Ha a bankkártya vész el, az legalább letiltható, a készpénznek viszont garantáltan búcsút inthetünk. De bankkártya és bankkártya, illetve hitelkártya között is elég nagy különbség van.

Nem mindegy például, hogy forintban vezetett számlához tartozó – azaz forint alapú – bankkártyával fizetünk külföldön euróban, cseh koronában vagy akár fontban. Továbbá olyan pénznemben van-e a megtakarításunk, amit az adott országban fel tudunk használni?

A devizák vételi és eladási árfolyama bankonként, de a piaci viszonyok függvényében is különböző lehet. A portál készített egy pillanatfelvételt 12 bank deviza vételi és eladási árfolyamainak összehasonlításához. Az eurónál mintegy 1,7 % volt az átlagos eltérés a középárfolyamtól, de egyes bankoknál jóval kevesebb, körülbelül 1 % körüli vagy az alatti. Kis eltérés volt az egyes főbb devizák kezelésében; vagyis a svájci franknál, az amerikai dollárnál és az angol fontnál is 1,7-1,8 százalék az átlag.

Figyeljünk a további költségekre is! A devizaszámlákért a bankok nagyon különböző költségeket számolhatnak fel. Van, ahol csak 1 euróba kerül havonta, akár kevesebbe. Sőt, olyan is akad, ahol díjtalan. Van, ahol ingyen adnak a számlához bankkártyát, másutt viszont 10, 20, 30 euró a kártya éves díja. Elég nagyok a különbségek az átutalás díjaiban is, bankon kívülre és belülre egyaránt.

Persze vannak már a bankkártyánál is „modernebb” megoldások, például a mobiltelefonos fizetés, vagy akár a fintech cégek, mint amilyen a TransferWise, vagy a Revolut, ám ezek még néhány szempontból gyerekcipőben járnak és kevésbé elterjedtek.

A COVID-19 miatt egyre inkább előtérbe kerültek a digitális szolgáltatások. Sok előnnyel jár egy jól megtervezett, jó felhasználói élményt nyújtó szolgáltatás. A pénzügyekben kiváltképp. Ennek a fejlődésnek vagyunk nap mint nap szemtanúi és tudjuk, hogy még nagyon sok izgalmas megoldás fog elénk kerülni, mint az Erste George szolgáltatása, amiről egyenlőre túl sokat nem tudunk, de amit igen az alapján nagyon ígéretes. Ahogy a hazai legnagyobb bank az OTP is folyamatosan tesz a digitális megújulásért. Az OTP SmartBank mobilapplikációt több mint 1 millió, a Simple alkalmazást pedig több mint 1,5 millió felhasználó használja. A gyorsabb és kényelmesebb fizetés van előtérben. Így a következő hónapokban a Budapest Bank is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Apple Pay-t és már dolgoznak a Google Pay bevezetésén is. Az előbbi már elérhető, az utóbbi a CIB Banknál a második negyedévben várható. Az idei digitális fejlesztési tervek között szerepel az online elindítható lakáshitel-igénylést és a selfie-s számlanyitást is a CIB-nél. A Raiffeisen Banknál elérhető már az Apple Pay és egy androidos mobilfizetési megoldás, a RaiPay is, de vizsgálják a Google Pay bevezetés lehetőségét is. Nem marad le a K&H Bank sem természetesen a digitális fejlesztésekben: már 2017-ben elérhető volt az androidos mobiltárcás fizetés és 2019 decemberétől az Apple Pay is. A bank célkitűzése olyan megoldások bevezetése, amelyek túlmutatnak a bankoláson. Az idei év az Unicredit életében is egy digitális mérföldkőnek tekinthető, a bank elindította az online számlanyitási szolgáltatását.

forrás: origo.hu